Foredrag: "Kinas geopolitiske ambitioner under Xi Jinping og krigen i Ukraine"

Tirsdag 31. oktober 2023,  kl. 19:30 - 22:00

Sted

Konferencecenteret, Fredrik Nielsens Vej 2 - 4, 8000 Aarhus C. Bygning 1421. I Preben Horning Stuen

Kinas udmeldinger eller mangel på samme ift. Ruslands krig i Ukraine har efterladt mange spørgsmål om Kinas fremtidige geopolitiske rolle. Afspejler Kinas støtte til Rusland en ny form geopolitisk verdensorden? Ser vi ind i en ny Kold Krig med en biopolær verden til følge? Er Kina en troværdig supermagt, når det kommer til global regeringsførelse gennem fx FN? Eller, er de internationale politiske relationer på vej i nye mere uforudsigelige retninger? I dette oplæg og i den efterfølgende diskussion ser vi på de nyeste geopolitiske tendenser i perspektivet fra Beijing for bedre at forstå det kinesiske styres bevæggrunde for de skelsættende kursændringer i kinesisk udenrigspolitik. Med vægten på kinesisk diplomati og kurtisering af den Globale Syd ridses nogle af de udenrigspolitiske hovedlinjer op fra starten på handelskrigen med USA, til under Coronapandemien og senest i forhold til krigen i Ukraine.

Foredragsholder er Mette Thunø, lektor

Institut for Kultur og Samfund, Kinastudier